GENEESMIDDELEN COMMUNICATIE PLATFORM

In Nederland zijn er jaarlijks 14.000 vermijdbare ziekenhuisopnames door verkeerd geneesmiddelengebruik. Wanneer je de medicatie van patiënten zorgvuldig analyseert, neem je gemiddeld 4 geneesmiddelgerelateerde problemen waar. Kortom, het geneesmiddelgebruik kan verbeterd worden.

Echter, uit onderzoek blijkt dat communicatie rondom geneesmiddelgerelateerde problemen suboptimaal is. Zo is de zorg rondom de patiënt in Nederland erg gefragmenteerd tussen huisarts, openbare apotheek, specialist en ziekenhuisapotheek. Het NECF wil daarom een platform creëren waarin patiënten, huisartsen, specialisten, openbare apothekers en ziekenhuisapothekers hun geneesmiddelgerelateerde problemen makkelijker kenbaar kunnen maken en deze kunnen communiceren naar de betrokken zorgverleners. Hiermee hoopt het NECF de fragmentatie van de farmaceutische zorg te verminderen en zo te zorgen voor minder geneesmiddelgerelateerde problemen en daarmee een betere patiëntveiligheid.

Om dit te bereiken gaan we eerst bij patiënten, huisartsen, specialisten, openbaar apothekers en ziekenhuisapothekers kijken waar de problemen liggen en welke oplossing volgens deze betrokkenen het meest wenselijk zijn. Daarnaast kunnen we met deze betrokkenen kijken welke zaken wenselijk zijn om te ontwikkelen en welke niet. Ook kijken we aan welke gebruikerseisen een platform moet voldoen om geneesmiddelgerelateerde problemen uit te wisselen.

Bij dit initiatief zijn alle ziekenhuizen (specialisten en apothekers) en vertegenwoordigers van alle huisartsen en openbare apotheken betrokken.

Voor meer informatie, neem contact op met ons.